خواص درمانی قهوه

تاثیر قهوه در درمان بیماری ها

خواص درمانی قهوه

تاثیر قهوه در درمان بیماری ها

اسپرسو چیست؟

وقتی به «قهوه» فکر می¬کنید، احتمالاً یک لیوان پر از مایع داغ، تیره و با طعم و عطر تلخ را تصور می کنید که با دستگاه قهوه ساز قطره¬ای خودکار دم می شود، یا به صورت دستی با کتری یا فرنچ پرس ساخته شده است. قهوه یک نوشیدنی اصلی محبوب در بسیاری از آشپزخانه های آمریکایی و بخشی بسیار لذت بخش از بیشتر برنامه های صبحگاهی است. برای تهیه قهوه از نسبت پودر به آب تقریباً ۱۸ به ۱ استفاده می¬شود. البته این نسبت وابسته به این است که شما دوست دارید قهوه¬تان چقدر تلخ باشد یا با مصرف آن چقدر کافئین به دست بیاورید. دانه های قهوه بو داده تیره، میانه یا روشن برای این نوع دم به صورت نیمه درشت آسیاب شده که منجر به تهیه یک نوشیدنی با رنگ روشن تر می¬شوند.


اما اسپرسو در واقع نوعی قهوه ی ایتالیایی است که به یک شکل غنی و غلیظ از قهوه که دارای طعمی کامل و پررنگ است، گفته می شود. اسپرسو نیاز به قهوه ریز آسیاب شده و برشته تیره دارد که به طور محکم در یک "پاک" بسته بندی شده است که از طریق آن، آب داغ با فشار بالا پمپ می شود. در تهیه اسپرسو معمولاً از نسبت آب به قهوه ۱ به ۲ استفاده می شود. سروینگ ها اسپرسو را می توان با انواع دانه های قهوه درست کرد که دست شما را در خرید قهوه اسپرسو باز می گذارند.


کلمه "اسپرسو" در واقع ماضی کلمه "esprimere" است که به معنای "فشار دادن" می باشد. این نام گذاری یعنی اسپرسو، به فرآیندی که توسط آن ساخته می شود، اشاره دارد نه یک نوع دانه خاص. معنای تحت اللفظی کلمه به این فرآیند مربوط است، زیرا اسپرسو با چنین سرعت و فشار شدیدی دم می شود. بنابراین می توان گفت اسپرسو، شکلی از تهیه قهوه سیاه است که وقتی آب داغ از مابین دانه های آسیاب شده قهوه عبور می کند، ایجاد می شود. در حالی که ممکن است اسپرسو شبیه به یک فنجان قهوه معمولی به نظر برسد؛ اما این دو بسیار متفاوت هستند. اسپرسو به طور قابل توجهی به فشار بیشتر و زمان دم کردن سریعتر نسبت به قهوه نیاز دارد. 

خرید قهوه عربی یا عربیکا؛ تفاوت این دو کدام است؟

وقتی صحبت از خرید قهوه عربی می شود، بسیاری از افراد که تنها آشنایی مختصری با دنیای وسیع قهوه دارند، ذهنشان به سمت قهوه عربیکا می رود. زمانی که بحث تفاوت قهوه عربی در مقابل قهوه عربیکا به میان می آید، این شرایط می تواند کمی گیج کننده باشد. قهوه عربی از نظر فنی بیشتر یک روش تهیه قهوه است که از کشور عربستان می آید. سوای از این، به هر قهوه ای که منشا آن عربستان باشد، قهوه عربی می گویند. البته باید این موضوع را در نظر گرفت که بیشتر قهوه های تولید شده در کشورهای عرب، نوعی قهوه عربیکای خوب هستند؛ در نتیجه، خرید قهوه عربی می تواند تا حد زیادی به منزله خرید قهوه عربیکا باشد.


با این حال، تمام قهوه عربیکا از عربستان نمی آید. دانه های قهوه عربیکا در برزیل، هاوایی، اندونزی و ... نیز کاشته می شوند. اما شاید بپرسید که چرا منشا یک قهوه تا این حد حائز اهمیت است؟ نه فقط قهوه خورهای ماهر، بلکه هرکسی می تواند تفاوت در عطر و طعم قهوه هایی که از منشا های مختلف می آیند را درک کند. تنها کافی است که آن ها را در کنار هم بچشید تا به این گوناگونی در نت ها و رایحه ها پی ببرید. حالا که با اهمیت این موضوع آشنا شدید، می توانید بفهمید که چرا قهوه عربی به شهرت رسیده است. عطر و طعم خاص قهوه عربی با نت های کاراملی و شکلاتی و چوبی، همان چیزی است که خرید قهوه عربی را پرطرفدار کرده است. 


محبوب ترین نوع قهوه عربی برای طرفداران خرید قهوه عربی، قهوه خاولانی است. این نوع قهوه، در عربستان سعودی در منطقه جنوب غربی جزان کشت می شود. جزان، منطقه ای سرسبز و کوهستانی است که بیش از 50000 درخت قهوه را در خود جای داده است و قهوه باکیفیت تولید می کنند.

قهوه فوری به چه قهوه ای گفته می شود؟

قهوه فوری از آن محصولاتی است که اسمش، خودش را لو می دهد. همانطور که از نامش پیداست، قهوه فوری، قهوه ای است که به سرعت آماده می شود و به طبع، دیگر دردسرهای دم کردن و این سری کارها را ندارد. روش درست کردن آن نیز بسیار ساده است. کافیست بعد از خرید قهوه فوری، بسته بندی آن را باز کرده و محتویات آن را در آب جوش حل کنید و تمام! برای داشتن یک فنجان قهوه، هیچ کار اضافه دیگری لازم نیست.


در نقطه مقابل، بقیه قهوه ها باید ابتدا رست(برشته) شده، سپس آسیاب شوند تا پودر قهوه تولید شود. اما این پایان کار نیست. شما نمی توانید این پودر را مانند قهوه فوری در آب جوش بریزید و انتظار یک فنجان قهوه از آن داشته باشید! برای اینکه پودر قهوه به یک نوشیدنی تبدیل شود، فرایند دم آوری و عصاره گیری مربوط به خودش را دارد؛ در حالی که در قهوه فوری از این سری مشکلات خبری نیست.

قهوه خام

از آنجایی که در حال خواندن این مقاله هستید، پس شما نیز مانند من از خودتان می پرسید، آیا خرید قهوه خام و مصرف آن ممکن است؟ پس از خرید قهوه خام، باید چه تغییراتی روی آن اعمال کرد که به یک فنجان نوشیدنی لذت بخش تبدیل شود؟


دانه های قهوه بو داده نشده، در واقع همان دانه های قهوه سبز هستند که بجز بوداده کردن و تولید انواع قهوه، برای تهیه انواع دیگری از محصولات غذایی مانند پودر قهوه خام و روغن گیاهی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. این موضوع به این دلیل می باشد که قهوه، حاوی مواد مغذی بسیاری مانند کافئین، ویتامین های خانواده B و ... است که نقش مهمی در سلامتی انسان ایفا می کنند. شاید از خودتان بپرسید خرید قهوه خام و مصرف مستقیم آن ممکن است؟


جواب مثبت است. در واقع خرید قهوه خام و مصرف آن، فواید بسیاری برای سلامتی تان دارد؛ اما با این حال، قهوه بو داده نشده همچنین حاوی محرک هایی به نام کافئین و تئوفیلین است که در صورت مصرف بیش از حد، می توانند اثرات ناخوشایندی برای افراد خاص ایجاد کنند. دانه های قهوه بو داده نشده با کاهش وزن مرتبط هستند و حاوی غلظت بالایی از پلی فنول ها هستند که طعم بسیار تلخی دارند. علاوه بر این، دانه های بو داده نشده حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان، منیزیم، پتاسیم و فیبر هستند که برای بدن انسان مفید است. در کنار این مواد، محتوای قند بسیار کم دانه های قهوه خام نیز حائز اهمیت است؛ چرا که کم بودن میزان قند در آن ها، می تواند به کاهش وزن و حفظ سطح نرمال قند خون کمک کند.