خواص درمانی قهوه

تاثیر قهوه در درمان بیماری ها

خواص درمانی قهوه

تاثیر قهوه در درمان بیماری ها

مشخصات منحصر به فرد قهوه روبوستا

طعم قوی و پررنگ قهوه روبوستا

دانه های قهوه روبوستا معمولاً طعم قویتر و تلخ تری نسبت به دانه های عربیکا تولید میکنند. این طعم، اغلب توسط کسانی که طعم قوی تر قهوه را ترجیح می دهند یا قهوه خور های ماهر، بسیار مورد استقبال قرار می گیرد. 

     

نت های خاکی و چوبی 

دانه های روبوستا طعم های خاکی و چوبی را تداعی می کنند. این طعم ها می توانند کاملا برجسته باشند و به عمق و غنای کلی قهوه کمک کنند. 

    

تلخی بالاتر نسبت به قهوه عربیکا

قهوه روبوستا نسبت به عربیکا محتوای کافئین بیشتری دارد که منجر به افزایش تلخی در طعم و مزه می شود. این ویژگی می تواند برای کسانی که طعم تلخ تری از قهوه خود انتظار دارند، جذاب باشد.

       

اسیدیته کمتر در مقایسه با دانه های عربیکا

در مقایسه با دانه های عربیکا، قهوه روبوستا اسیدیته کمتری دارد و در نتیجه، طعم نرم تر و اسیدی کمتری را ایجاد خواهد کرد. خرید قهوه روبوستا به دلیل اسیدیته کمتر، برای کسانی که به نوشیدنی های اسیدی حساس هستند یا از مشکلات گوارشی مانند ریفلاکس رنج می برند، بسیار گزینه مناسبی است. 

جلوگیری از پیری زودرس با مصرف قهوه

شاید تعجب کنید که خرید قهوه خام و مصرف آن در جلوگیری از پیری نقش داشته باشد؛ اما این موضوع به صورت علمی ثابت شده است. قهوه خام باعث جلوگیری از پیری زودرس می شود؛ زیرا حاوی آنتی اکسیدان هایی است که خواص ضد پیری دارند. آنتی اکسیدان ها به مبارزه با رادیکال های آزاد که مسئول ایجاد خطوط و چین و چروک هستند، کمک می کند.


توکوفرول ها، ریزمغذی های دیگری هستند که در قهوه خام به فراوانی یافت می شوند. توکوفرول، به نوعی ویتامین از خانواده ویتامین E گفته می شود که عمدتاً به خاطر اثرات محافظت سلولی شناخته شده است. توکوفرول به عنوان یک آنتی اکسیدان، از سلول ها در برابر جهش های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کند. رادیکال های آزاد، گونه های بسیار واکنش پذیری هستند که برای مثال در اثر آفتاب گرفتن زیاد و سیگار کشیدن در بدن تولید می شوند. این گونه به حدی واکنش پذیر بوده که اگر توسط مواد آنتی اکسیدانی از جمله توکوفرول خنثی نشوند، می توانند با ماده وراثتی سلول وارد واکنش شده و سلول ها را تخریب یا سرطانی کنند. این ویتامین مهم نه تنها می تواند از بیماری های جدی پیشگیری کنید؛ بلکه از پوست در مقابل پیری زودرس نیز محافظت می کند.

روش های سرو قهوه ترک

قهوه دیبک (dibek) 

دیبک، یکی از قدیمی ترین و معروف ترین انواع قهوه ترک است. اصالت و تاریخچه این نوع از قهوه ترک به زمان عثمانیان برمی گردد. قهوه دیبک، در مقایسه با سایر انواع قهوه ترک، از کافئین کمتری برخوردار است که این موضوع با شیوه تهیه آن ارتباط دارد. دیبک، در حقیقت نوعی هاون است که دانه های قهوه را به وسیله آن ساییده و نرم می کنند؛ اما دانه ها به صورت یکنواخت کوبیده نشده و ذراتی به دست می آیند که اندازه یکسانی ندارند؛ همین موضوع سبب می شود در هنگام فرآیند دم آوری، کافئین کمتری از خود آزاد کنند. بنابراین اگر طرفدار قهوه با کافئین کمتر هستید، خرید قهوه ترک از نوع دیبک گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. جدای از این، فرایند دم آوری قهوه دیبک مشابه سایر انواع قهوه ترک بوده و میتوانید از دارچین و یا هل در هنگام دم آوری استفاده کنید که طعم و عطر قهوه ترک شما را دو چندان خواهد کرد.


آدانا  (adana)

آدانا، به قهوه اسپرسوی ترک معروف است. از ویژگی های آدانا میتوان به کافئین، تلخی و غلظت بیشتر اشاره کرد. شیوه دم آوری باعث تفاوت آدانا با سایر قهوه های ترک میشود؛ چرا که در تهیه آن، همانند اسپرسو از آب کمتری استفاده می شود.


 قهوه ترک تلخ (Mırra)

میرا یا همان قهوه ترک تلخ، یک قهوه تلخ سنتی است که در کشور های عربی حاشیه خلیج فارس و حتی در لبنان و سوریه طرفداران زیادی دارد؛ به همین دلیل گاهی قهوه عربی نیز نامیده می شود. در تهیه میرا از دانه های قهوه عربیکا استفاده می شود. این دانه ها دوبار تفت داده می شوند و همین موضوع سبب شده است که میرا، یکی از تلخ ترین، غلیظ ترین و تیره ترین انواع قهوه باشد. جدای از این موضوع، حتی در هنگام دم آوری نیز قهوه به همراه هل در ظرفی که cezve نام دارد، چندین بار جوشانده می شود که باز هم باعث غلظت بیشتر این نوع قهوه می شود. پس از جوشاندن قهوه در cezve یا همان جذوه، میرا را به یک cezve دیگر منتقل کرده و سپس آن را در فنجان یا استکان های کوچکی که دسته ندارند، سرو می کنند. فنجان هایی که مورد استفاده قرار می گیرند، شباهت زیادی به فنجان های مورد استفاده برای سرو اسپرسو دارند.

بدترین موقع برای نوشیدن قهوه

بدترین موقع برای نوشیدن قهوه، درست اول صبح، بعد از بیدار شدن از خواب، آن هم با معده خالی است! اگر می خواهید به دستگاه گوارش خود، خلق و خوی خود آسیب بزنید و در طول روز، استرس داشته باشید، صبح، با معده خالی، قهوه بنوشید!!! تحقیقات ثابت کرده که اگر قهوه را با معده خالی، آن هم قبل از خوردن صبحانه بنوشید، هورمون های استرس در بدن شما (کورتیزول و آدرنالین) افزایش می یابد، پس دیرتر احساس خستگی می کنید؛ در نتیجه، متابولسیم بدن شما به مرور زمان کاهش پیدا می کند.

شاید به این فکر کنید که قهوه خود را با محتوای شکر یا قند آماده کنید و به جای صبحانه بنوشید! این کار هم مانند حالت فوق، یک اشتباه بزرگ است! شما قهوه را با مقدار زیادی شیرین کننده می نوشید، پس قند زیادی به بدنتان هجوم می آورد! آن هم هنگام صبح، یعنی موقعی که باید به سر کار بروید و فعال باشید! فکر می کنید چه اتفاقی می افتد؟؟ با این کار، فقط و فقط سطح ترشح انسولین و میزان متابولیسم بدن خود را بر هم می زنید! هرگز برای نوشیدن قهوه هنگام صبح، دیر نیست. صبحانه تان را میل کنید؛ وقتی مطمئن شدید که کمی مواد پروتئینی وارد بدنتان شده است، و سطح هورمون های استرس یا قند خون، ثابت شده اند، می توانید یک فنجان قهوه داغ در نیمروز بنوشید و از خواص آن بهره مند شوید.

قهوه عربی موثر بر سلامتی انسان

دانه های قهوه رنگ روشن

قهوه عربی کالری صفر دارد و برای هضم غذا و همچنین برای رفع خستگی بسیار مفید است. زعفران موجود در قهوه عربی، حاوی بسیاری از مواد مغذی و ضروری برای بدن است. زعفران برای تقویت سیستم ایمنی بدن، تولید انرژی و تولید رگ های خونی(آنژیوژنز) و همچنین برای حفظ سلامت چشم و پوست بسیار مفید است. همچنین در کاهش استرس روانی نیز تاثیر دارد. قهوه عربی نه تنها بدن را شاداب می کند؛ بلکه ذهن را نیز شاداب می کند و مصرف روزانه آن، به کاهش وزن بی دردسر و ساده کمک زیادی می کند. لازم نیست کار خاصی بکنید! فقط خرید قهوه عربی را انجام دهید و به صورت روزانه از آن نوشیدنی تهیه و مصرف کنید و تمام! پس از مدتی، متوجه کاهش وزن خود خواهید شد. این موضوع از لحاظ علمی ثابت شده است. قهوه عربی با افزایش میزان متابولیسم پایه بدن، مصرف انرژی را در بدنتان افزایش خواهد داد که منجر به سوخت و ساز بافت چربی بدنتان خواهد شد و در طولانی مدت، یک لاغری آسان را تجربه خواهید کرد. کارشناسان بهداشت می گویند که قهوه عربی به دلیل مصرف چربی های خون، برای کنترل فشار خون نیز تا حد زیادی مفید است.