خواص درمانی قهوه

تاثیر قهوه در درمان بیماری ها

خواص درمانی قهوه

تاثیر قهوه در درمان بیماری ها

آیا قهوه کافئین بالا به سلامت کبد کمک می کند؟

یک فنجان قهوه و یک پیمانه دانه قهوه آسیاب نشده

کبد چرب غیرالکلی، سیروز کبدی، هپاتیت C و ... ، نام هایی هستند که شنیدن آن ها از پزشک اصلا به مضاق هیچکسی خوش نمی آید. هرکسی آشنایی اندکی با این بیماری ها داشته باشد، به خوبی می داند که اگر کنترل نشوند، چه پایان خطرناکی را برای فرد رقم خواهند زد. سن و سال خاصی هم برای این بیماری ها مطرح نیست؛ پس باید همیشه حواستان به سلامت کبدتان باشد. برای کسانی که متاسفانه به سیروز کبدی یا سایر بیماری هایی که نام برده شد، مبتلا هستند و حتی کسانی که می خواهند از این بیماری های ناخوشایند پیشگیری کنند، یک پیشنهاد خوب وجود دارد: قهوه. تحقیقات علمی انجام شده به خوبی نشان داده اند که اسیدهای کلروژنیک و آنتی اکسیدان های دیگری که در دانه های قهوه وجود دارند، در کنار کافئین، تاثیر بسیار چشمگیری در بهبود سلامت کبد داشته و با دفع سموم از کبد، مانع از بروز بیماری هایی نظیر سرطان کبد، سیروز کبدی و ... می شوند.

https://ghahvekhane.com/%D9%82%D9%87%D9%88%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D9%81%D8%A6%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%A7

مهم ترین مزایای خرید قهوه خام چیست؟

یک گونی قهوه آسیاب نشده

کافئین بیشتر قهوه خام

قهوه خام حاوی سطوح کافئین بالاتری است. محتوای بالای کافئین موجود در قهوه خام، برای سلامتی شما مفید است؛ زیرا کافئین سلول های مغز را تحریک می کند، سطح تمرکز را بهبود می بخشد و همچنین سیستم عصبی شما را تقویت می کند. اما فواید کافئین به همینجا ختم نمی شود و با یک سرچ ساده، با انبوهی از خواص ریز و درشت برای کافئین مواجه خواهید شد. همین خواص هستند که ارزش خرید قهوه خام را بیش از پیش زیاد می کنند.


کاهش وزن بدون تغییر رژیم غذایی

قهوه خام به دلیل تأثیر آن بر کاهش وزن، شهرت خاصی به دست آورده است. هدف بسیاری از علاقه مندان به خرید قهوه خام، کاهش وزن بی دردسر است. یک مطالعه آمریکایی-هندی توانست ثابت کند که با کمک قهوه خام می توان بدون هیچ تغییری در رژیم غذایی روزانه، چربی بدن را به میزان قابل توجهی کاهش داد. 


در یک مطالعه، به 16 فرد دارای اضافه وزن که به سه گروه تقسیم شدند، کپسول های مختلف حاوی عصاره قهوه سبز در مدت 22 هفته داده شد. در حالی که یک گروه کپسول های حاوی 1050 میلی گرم عصاره قهوه سبز را مصرف کردند، گروهی دیگر کپسول هایی حاوی 700 میلی گرم عصاره دریافت کردند. با این حال، گروه دیگری در همان دوره کپسول های دارونما مصرف کردند. طبیعی است که آزمودنی ها نمی دانستند در کدام گروه قرار گرفته اند و کدام کپسول را دریافت می کنند.


پس از 22 هفته، مشخص شد افرادی که کپسول های حاوی 1050 میلی گرم عصاره را مصرف کرده بودند، به طور متوسط هشت کیلوگرم کاهش وزن داشتند. این در حالی است که افراد مورد آزمایش در طول دوره مطالعه، کالری دریافتی خود را محدود نکرده بودند. گفته می شود نیروی پشت این اثر فوق العاده، اسید های کلروژنیک و کافئین موجود در قهوه خام است. این ترکیبات، اثر بازدارنده ای بر جذب قند در روده دارند. 

فواید قهوه بدون کافئین برای سلامتی

یک فنجان قهوه بدون کافئین

خرید قهوه بدون کافئین و مصرف آن، برای افراد مبتلا به مشکلات معده مفید است. افرادی که از بیماری های خاص مانند lBS رنج می برند، باید مراقب باشند که چه غذاها و نوشیدنی هایی مصرف می کنند. برای مثال، پزشکان معمولاً به افرادی که مشکلات گوارشی دارند، توصیه می کنند از نوشیدنی های حاوی کافئین و شکر پرهیز کنند، زیرا مصرف این گونه نوشیدنی ها و خوراکی ها، می تواند باعث اسهال شود.

افرادی که می خواهند قهوه بنوشند؛ اما مشکلات گوارشی دارند باید خرید قهوه بدون کافئین را انتخاب کنند. قهوه بدون کافئین نسبت به قهوه معمولی کافئین دار، اسیدیته کمتری دارد. این بدان معناست که نوشیدن قهوه بدون کافئین کمتر باعث درد معده، گرفتگی عضلات یا مشکلات گوارشی می شود. 


وجود مقدار زیادی آنتی اکسیدان

قهوه بدون کافئین، حاوی آنتی اکسیدان های زیادی است که به بدن، در پیشگیری از بیماری ها، مبارزه با بیماری ها و حفظ سلامت کمک می کند. بسیاری از متخصصان پزشکی پیشنهاد می کنند نوشیدن یا خوردن مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان بالا، به بهبود سیستم قلبی عروقی، مبارزه با سرطان و جلوگیری از بیماری های رایج مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا کمک می کند. بنابراین، اگر مشتاق مصرف نوشیدنی های خانواده قهوه هستید؛ اما می خواهید سالم بمانید، خرید قهوه بدون کافئین و بدون شکر یا خامه اضافه، بهترین گرینه برای شماست.

میزان رست شدن دانه قهوه چقدر باشد؟

مخلوطی از پودر قهوه و قهوه آسیاب نشده

 در خرید دانه قهوه فله ای، آنقدرها با بسته بندی های مرسوم رو به رو نیستید، مهم است که از میزان رست شدن قهوه ای که خریداری می کنید، مطلع باشید. انواع رست هایی که مرسوم اند، شامل رست های لایت، دارک و مدیوم می شوند. در واقع این نام ها بیانگر این هستند که دانه های قهوه خام چقدر برشته شده اند. میزان برشته شدن از این نظر مهم است که تاثیر بسیار زیادی بر روی طعم قهوه خواهد گذاشت. در این قسمت می خواهیم این تاثیر را بررسی کنیم.


در قهوه لایت رست، ما با طعم ملایم تری رو به رو هستیم؛ چرا که دانه ها فقط در حد ایجاد یک ترک برشته می شوند و میزان رست شدن، آنقدر نیست که طعم اصلی قهوه را بکاهد؛ بنابراین هم طعم آن بیشتر به قهوه خام شباهت دارد و هم در مقایسه با سایر انواع رست ها، میزان کافئین بیشتری را در خود حفظ می کند.


قهوه مدیوم رست، به این صورت است که پس از  ایجاد ترک اول در دانه های قهوه و با شروع ایجاد دومین ترک، فرایند رست شدن متوقف می شود. اگر تا کنون دفعات زیادی خرید قهوه به خصوص خرید دانه قهوه فله ای را انجام داده باشید، می دانید که قهوه مدیوم رست(حتی سایر اعضای خانواده مدیوم مانند مدیوم لایت و مدیوم دارک) بیشترین سهم را در بازار قهوه به خود اختصاص داده اند. طعم این رست در مقایسه با قهوه لایت رست، قوی تر اما باز هم متعادل است.


در قهوه دارک رست، ما با یک قهوه کاملا برشته رو به رو هستیم که طعم عمده خود را از فرآیند رست شدن می گیرد و طعم و رایحه ای قوی دارد. این طعم، بیشتر مورد توجه دوست داران اسپرسو است و به همین دلیل است که در تهیه اسپرسو، از قهوه دارک رست استفاده می شود. جدا  از کشور های دلخواه خود، هنگام تهیه دانه قهوه فله ای باید چندین فاکتور دیگر را نیز در نظر بگیرید. این موارد شامل در دسترس بودن، هزینه، نوع واردکننده و حتی فضای سیاسی یک کشور است. 

قیمت قهوه عربی به چه عواملی وابسته است؟

دانه های قهوه رنگ روشن

1.عربیکا یا روبوستا

عربیکا و روبوستا، اصطلاحاتی برای نام خاص دانه های قهوه هستند. 70 درصد از قهوه تولید شده در جهان قهوه عربیکا است. با اینکه روبوستا، یا قهوه کافورا، بازار کوچکتری را به خود اختصاص داده است؛ اما همچنان در برخی کشورها، به ویژه ایتالیا، استفاده می شود. روبوستا کافئین بیشتری دارد و در آب و هوای گرم‌ تر و در ارتفاعات پایین‌ تر رشد می‌ کند. همین موضوع می تواند قیمت قهوه عربی را تحت تاثیر قرار دهد. هرچه درصد روبوستا در قهوه عربی ای که خریداری می کنید بیشتر باشد، به طبع قیمت محصول ذکر شده متعادل تر و ارزان تر خواهد بود. 


2.میزان رست شدن دانه ها

زمان رست شدن، مدت زمان برشته شدن دانه های قهوه را نشان می دهد. به طور کلی، قهوه‌ های برشته‌ شده به صورت لایت، اسیدیته بیشتری داشته و در مقایسه با رست های مدیوم و دارک، بیشتر طعم اصلی قهوه را حفظ کرده اند. در مقابل، قهوه های دارک رست، نت های برشته و تلخ بیشتری به همراه خواهند داشت.


3.طعم قهوه

عطر و طعم قهوه، از آن دست ویژگی هاست که تحت تاثیر پارامترهای زیادی قرار می گیرد و تغییری حتی کوچک در شیوه بسته بندی، نگهداری، حمل و نقل و رست کردن دانه ها، به تغییراتی بزرگ در عطر و طعم قهوه عربی منجر خواهد شد. بنابراین لازم است در هنگام خرید قهوه عربی، سعی کنید قهوه ای را خریداری کنید که اولا تازه بوده و مدت زمان زیادی از تهیه و رست شدن آن نگذشته و ثانیا بسته بندی مناسب و نام تجاری معتبر و شناخته شده ای داشته باشد. ما، در این مجموعه تمام تلاش خود را به کار گرفته ایم تا با بررسی دقیق و ریزبینانه انواع برندها، راه شما برای خرید قهوه عربی و لذت چشیدن یک فنجان قهوه عربی بی همتا را هموار کنیم.